torsdag den 28. juni 2012

I al sin enkelthed

Min barndoms-nabo fejrede sin fødselsdag for
nogle uger siden, og havde bestilt et par kager.
Så jeg prøvede at designe et par fashionista-
kager der ville passe til festens tema.

Jeg prøvede denne gang at tegne mine ideer,
inden jeg gik igang, istedet for at have det hele i
hovedet. Jeg har aldrig været det store grafiske
talent, på trods af min familiens tunge arv,
men synes alligevel tegningerne blev ok.

Indeni var chokoladekage og mørk chokoladecreme.
Knapperne er lavet i fondant, og malet med
spiseligt guldstøv

Opskrift på chokocreme

200-250 g chokolade
1/2 L piskefløde
Du kan bruge lige den chokolade du vil, mørk, lys, hvid
men også skildpadder, toblerone eller daim

Chokoladen hakkes og smeltes sammen med fløden
i en gryde...husk at røre ofte.
Blandingen skal ikke koge, men varmes over svag varme
til alt chokoladen er smeltet.

Gryden tages af varmen, blandingen hældes i en skål
og køler lidt af på køkkenbordet. Herefter overtrækkes
skålen med husholdningsfilm og sættes i køleskab natten over
Næste dag piskes cremen op til en lækker creme.
Pas på... ikke for ivrig med piskeriet... så bliver det grynet.
Passer til 2 lag i en lagkage.

Hvis nu man slet ikke har tid til alt det pjat med, at den skal stå
i køleskabet, så kan man alternativt smelte chokoladen over vandbad
eller i mikroovnen og piske flødeskummen. Lad chokoladen køle af og
vend det forsigtigt sammen, konsistensen bliver ikke ligeså god
men kan sagtens bruges hvis man står i kagenød.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar